Ton Engels & Egbert Derix – In het Zuiden Opklaringen

‘Als een tekstdichter die veel te zeggen heeft in zee gaat met een pianist die veel te melden heeft, blijken er in het zuiden opklaringen te zijn. En zo is het gegaan met de muziek van pianist Egbert Derix en de teksten van zanger Ton Engels, die ook gitaar speelt. Ze spelen ontroerende liedjes als ‘Zeg ’t Niet’, geestige liedjes als ‘Anquetil’, weerberichten als ‘De Zomer’, en strijdliederen als ‘In de Kroeg’. Elk stuk krijgt zo zijn eigen karakter . Met de bas van Reyer Zwart en de drums van Arthur Lijten is dit een eigentijds cabaretesk en jazzy document geworden’.

Hans Dijkstal, Financieel Dagblad juni 2006

‘Ton Engels schreef het materiaal voor deze nieuwe Nederlandstalige cd samen met Egbert Derix, pianist componist van o.a. het Searing Quartet. Een aantal instrumentale composities van het Searing Quartet werden door Ton Engels van tekst voorzien. Naast beide heren zijn verder contrabassist Reyer Zwart en drummer Arthur Lijten van de partij op deze cd. De mix is lekker droog en open gehouden met veel ruimte voor de zang. Dat is fijn want de teksten zijn sterk, grappig, slim en boeiend en zijn moeiteloos te verstaan. Ton Engels heeft daarnaast een eigen, doorleefd, stemgeluid. Hij is bovendien een geboren voordrager. De composities zijn origineel en bevatten veel elementen uit de westerse lichte muziek van de afgelopen zestig jaar. De band speelt geïnspireerd en professioneel en dat maakt dit album tot een luister-CD van hoog niveau. Het nummer ‘De Zomer’ is voor mij persoonlijk het hoogtepunt.
De zanger begint alleen met samples van wat vallende regendruppels op de achtergrond. Met een summiere begeleiding wordt het nummer zeer geraffineerd vertolkt, indrukwekkend. Deze cd is de uitkomst van een zeer geslaagde samenwerking tussen de pop- en jazzwereld, erg mooi!’

Rakendra Smit NTB ‘Muziekwereld’ juni 2006

“De eerste is weer zanger/gitarist van de Brabantse rockgroep Blowbeat, de tweede is een in het gelouterde Searing Quartet actieve Limburgse pianist. Met recht twee totaal verschillende werelden. Ton Engels opereerde in Blowbeat in het Engels, maar voor zijn soloalbums schreef deze aan de rockacademie in Tilburg verbonden muzikant/tekstdichter steeds vaker in zijn moerstaal, een dialect met een zachte g, zo u wilt ook typisch Engels (zo heet hij tenslotte), maar dan in het Limburgs. Egbert Derix ontving veel prijzen in de jazzwereld. De composities die hij voor zijn kwartet schreef zijn dan ook van een ongekende schoonheid. Dat vond ook Engels. Hij schreef er prompt een aantal machtig mooie teksten bij. Er staan er twaalf op ‘In Het Zuiden Opklaringen’, een verzameling subtiele songs die balanceren tussen pop, jazz en kleinkunst. Ballades vooral. Liedjes die je minstens een paar keer tot je door moet laten dringen voordat alle pianoakkoorden en de zachte-g-poëzie definitief op zijn plaats valt. Met woorden van spijt over verloren relaties, fietsen als Anquetil, avondrood in De Peel en nostalgie. Moeilijker dan de liedjes van Gerard van Maasakkers en Gé Reinders, maar geschikt voor hetzelfde publiek. Alleen in het volledig door Engels geschreven ‘In De Kroeg’ lijkt het er op het eerste gehoor wat minder serieus aan toe te gaan; de kroegpraat is echter wel scherp als een scheermes. Sterke cd. Ik zou ook de agenda’s in de gaten houden, want deze songs verdienen ook een aandachtig oor tijdens een theatertoer die ongetwijfeld gaat volgen.”

Willem Jongeneelen, BN De Stem, mei 2006

“Ze delen de zachte G en, nog belangrijker, een passie voor subtiele muziek. Deze combinatie maakt van In Het Zuiden Opklaringen een wel erg bijzondere plaat. Engels, één van Nederlands beste singer-songwriters en Derix, gepokt en gemazeld als talentvolle jazzcomponist/pianist (Searing Quartet) hebben elkaar gevonden in een even eenvoudige als doeltreffende setting. Derix de muziek, Engels de teksten, een uitstekende ritmesectie erbij en ziedaar, het wonder is geschied. Uit handen van deze bescheiden grootheden lijkt alles zo simpel dat de schoonheid als vanzelf ontstaat. Liedjes voor tussen licht en duister, natuurlijk met de liefde als centraal thema en altijd de twijfel dichtbij. Bedenk daarbij de schitterende piano- en Fender Rhodes arrangementen van Derix en weet dan dat In Het Zuiden Opklaringen het karakter heeft van een monumentaal epos.”

FRET, Nederlands Pop Instituut, mei 2006

‘Naar verluidt kreeg Ton Engels een cd van het Searing Quartet in handen en was zo onder de indruk van wat hij hoorde, dat hij spontaan enkele instrumentale nummers van een tekst voorzag. Een pakketje per post zorgde voor de rest. Het bleek het begin te zijn van een opmerkelijke muzikale vriendschap. Engels kennen we natuurlijk van het tegenwoordig weer actieve Blowbeat en zijn Limburgstalige soloplaten. Het Searing Quartet, waarvan pianist Egbert Derix deel uitmaakt, is een internationaal gerenommeerd jazzcollectief. Twee totaal verschillende werelden, die op In Het Zuiden Opklaringen verrassend genoeg naadloos in elkaar overvloeien. Derix tekent voor het gros van de composities, terwijl Engels de teksten, anders dan voorheen met meer poëzie dan ironie, voor het eerst in het Nederlands schreef. De toonzetting is uiteraard jazzy, de instrumentatie subtiel en beheerst, waarbij het tweetal zich laat bijstaan door Reyer Zwart (contrabas) en Arthur Lijten (drums, percussie). Vooral de ballads, die bij tijd en wijle de sfeer van Tom Waits’ Closing Time oproepen, zijn oorstrelend mooi. Een juweel van een album dat de tijd even stil doet staan. Dit uitzonderlijk samenwerkingsverband smaakt naar meer. Veel meer.’

Marcel Haerkens, OOR, april 2006

‘Verrassing uit het zuiden: Pianist Egbert Derix en zanger/gitarist Ton Engels maakten samen een CD met Nederlandstalige liedjes: “In het zuiden opklaringen”. Prachtige plaat! Is het jazz? Zijn het luisterliedjes? Is het pop? Allemaal hokjes waar de CD niet in thuishoort. Door de consistente klank van piano, contrabas, drums, zang en hier en daar een bescheiden toevoeging van gitaar of melodica. Door de onmiskenbare muzikale kwaliteit die ver uitstijgt boven tekst-met-begeleiding. Door de ingetogen sfeer waarin een mooie melodie alle ruimte krijgt, en waarin ritme en swing een subtiele basis vormen. Teksten met een twist: “komt het ooit nog terug dat gevoel van geluk/van zomers zonder einde/en nasi uit blik” – teksten die wonderlijk samensmelten met de melodische composities van Derix. De muziek van Derix kenden we al van onder andere het Searing Quartet en van zijn samenwerking met saxofonist Leo Janssen. Ton Engels is – al jaren – de man achter Blowbeat en scoorde met zijn platen in het Heldens dialect. En ze hebben het er over in VPRO’s De Avonden, op dinsdag 21 maart, even na achten.’

Aad van Nieuwkerk, VPRO-radio, Maart 2006

‘Een titel die om een of andere reden naar de zomer doet verlangen, en een samenwerking die naar méér doet verlangen. Voilà! Engels’ Welkom Bej De Minse was destijds al onze Limbo-tip Van De Maand (Mania 193)en heeft zichzelf -we verraden het meteen maar- overtroffen met IHZO, dus verzint ú nu maar wat dit keer. Dat is natuurlijk de inbreng van de jazzy toetsen van Egbert Derix van het Searing Quartet, die dan ook voor alle muziek tekende, maar ook Engels’ teksten in het Nederlands in plaats van in het Limburgs, dat de zeggingskracht vergroot, terwijl hij zijn tong wat minder diep in de wang lijkt te drukken en er hardop op los mijmert en/ of praat over onder meer natuur en jaargetijden, vrouwen, vroeger (het lied Vroeger is dan weer stevige ironie), jazelfs Het Hogere wordt genoemd. Hielden wij het voorheen op een kruising tussen Gé Reinders en Gerard Van Maasakkers, in geval van In Het Zuiden Opklaringen voegen wij daar begrijpelijkerwijs graag (Jeroen) Zijlstra aan toe en sorry, maar het woord ‘tijdloos’ is hiervoor uitgevonden.’

Platomania, maart 2006